Predmetnik v besedi in sliki November in December 2022

Najprej – srečno 2023! Dragi starši in tečajniki – želimo vam zdravja, veselja in polno optimizma. 🙂

Mlade opremljamo s praktičnimi znanji prihodnosti. To je ključno.

In v luči našega vodila, bomo v letu 2023 začeli s pomembnimi novimi programi. Nekaj takega, kar v Sloveniji še nismo videli.

In sicer bosta paradna konja te nadgradnje programa TOPG in TOPI. Gre za strokovna celoletna programa, za mlade od 13-18 let. Prvo omenjeni na področju razvoja igric, drugi na področju industrijske robotike.

Vaši otroci, ki obiskujejo klasične tečaje robotike, bodo tako lahko nadaljevali v resnih, že strokovnih vodah.

Hvala ker nam zaupate in vse dobro,

Tilen Tomazin,

040 331 881

 

topg

topi

1. Teden Novembra

 

Najmlajše skupine

Spoznavanje mehanike – kako se sploh naprave in stroji premikajo – je ključen cilj tečajev za najmlajše. Tako so 7 in 8 letniki nadaljevali z novimi mehanskimi modeli. Prvi teden v novembru so zgradili mehansko kobilico. Zanimiv model, ki v sebi skriva več sprememb gibanja. Od polžastega zobnika (izgleda kot vijak), ki močno upočasni gibanje in poveča navor, do prenosa iz klasičnega zobnika v vzvode, ki premikajo noge kobilice.

Raziskave razvojnih mejnikov pri otrocih pričajo, da se abstraktno mišljenje v polnosti razvije šele okoli 12 leta. Do tedaj, sploh pri prvo in drugošolcih, je tako pomembno, da je vsakršno učenje čim bolj fizično in ne abstraktno. Zato najmlajše skupine pri nas zelo redko delajo z računalniki. To omenjam zato, ker otroci večkrat izrazijo to željo, pa jih moramo pri temu kar malo umiriti. 🙂 Za računalnike in programiranje bo še dovolj časa. In ko bomo osvojili znanje kako delujejo naprave in s tem dobro zgradili logiko, je začetek programiranja le še vprašanje časa. Sploh najmlajše bodo učitelji na tečajih spodbujali k fizičnemu učenju.

Srednje skupine

Srednje starostne skupine zgoraj omenjeno znanje nadgrajujejo s programi. Če nas prva stopnja nauči o mehaniki, nas srednja stopnja nauči temeljev robotskega sistema in programiranja. Mesec november smo začeli z mostom. Gre za napravo, ki ima IR senzor, ki zazna, ko se približa “ladja” in nato dvigne most. Ne enak princip kot se odprejo drsna vrata v trgovini. Pred tem smo si ogledali še različne konstrukcije mostov. Glavno je to, da obstajajo različne konstrukcije mostov (obokani, viseči, gredni) in različni materiali (jeklo za natezek, beton za tlak).

Povabljeni, da si ogledate našo predstavitev o mostovih: https://stiri.si/mostovi-1-robotika-od-doma/

Najstarejše skupine

Najstarejši so začeli mesec, po mojem mnenju, z enim izmed najbolj zanimivih robotov tega leta. Polagalec domin.

Robot sicer ni mehanski ali programerski presežek, ampak ima neko drugo kakovosti, ki dela robotiko, vsaj po moje, za najbolj zanimivo panogo na svetu.

Robot samodejno opravlja človeško nalogo. In to je bistvo robotike. Ta robot, polagalec domin, je sposoben zelo natančno in v milimetrsko pravilnih presledkih položiti domine. S preprosto 1 spremembo v programu – spremenljivka, ki diktira na koliko časa položimo novo domino – pa potem vpliva na razdaljo med dominami.

Najbolj naprednim tečajnikom pa smo postavili še dodaten, precej težji izziv. In sicer, dodatno spremeniti projekt tako, da bo robot sposoben polagati domine v ovinkih. Delu tečajnikov je, kljub temu, da tega nismo pričakovali, uspelo!

Video polagalca domin (YT shorts, zato zunanji link): https://youtube.com/shorts/zVDBOtvah1k

Druga orodja poleg robotov – ustvarjanje virtualnega sveta

Prav vse skupine so poleg sestavljanja ti. lego robotov v preteklih dveh mesecih tudi opravile tečaj z dizajniranjem 3D okolja. V Inštitutu 4.0 za to uporabljamo izvrsten program Cospaces, ki nam omogoča, da zgradimo virtualno okolje, ki ga potem pogledamo z VR očali. Veliko tečajnikov si je zgrajeno okolje že pogledalo z VR očali, tisti, ki pa še niso prišli na vrsto, pa bodo to opravili v januarju (uporabljamo profi VR očala, zato ne moremo imeti za vsakega svojih, ampak bomo poskrbeli da bodo vsi preizkusili).

Pri dizajniranju 3D okolja se mlajše skupine ukvarjajo le s fizičnim oblikovanjem (postavljajo objekte v prostor in jim določajo atribute – kot so barva, oblika, velikost), starejše skupine pa predmete v okolju tudi sprogramirajo! Npr. da ko kliknemo na vrata, se ta pred nami odprejo. Z VR očali potem to zgleda še kako realistično!

V nadaljevanju leta bomo ta tečaj izvedli še 2 krat, imeli pa bomo tudi dodatno lekcijo 3D modeliranja in 3D printanja. Tako se bodo tečajniki naučili tudi to kako sploh v prvi vrsti ustvarimo 3D asset-e, ki jih nato uporabimo pri ustvarjanju 3D okolja.

Feedback je vedno dobrodošel

Tekom leta lepo povabljeni, da oddate kakšen feedback https://stiri.si/feedback/ 

Lahko pa nas vedno tudi pokličete. 

Vsake pohvale, kritike ali predloga bomo veseli.

.

2. Teden Novembra

Najmlajši so gradili naprave za nazaj, kar še niso uspeli dokončati.

Srednje skupine so gradile napravo za Morsejevo abecedo. Gyro senzor, torej senzor nagiba, so uporabili kot joystick in program spisali tako, da zapiska, ko ga nagnemo. Po tem so se tudi poigrali tako, da je en tečajnik sporočal besede v morseju, drugi pa jih je poskušal dekodirati. Pred tem smo se pogovorili o Morsejevi abecedi in o tem na kakšne vse načine lahko kodiramo informacije. 

Najstarejši so programirali robota, ki uporablja Gyro senzor za zavijanje. To je senzor, ki ga pri tečaju robotike za najstarejše redkeje uporabljamo. Naredili smo 2 različna programa, ki omogočata, da robot napravi točno določen kot.

Pri tem so tečajniki hitro ugotovili, da je ta naloga bolj kompleksna, kot izgleda na prvi pogled. 🙂

Gre namreč za to, da ima robot, ko se enkrat začne gibati v ovinku, gibalno energijo – vrtilni moment. In čeprav so roboti težki le kilogram ali dva je to že zadosti energije, da v trenutku ne moremo ustaviti gibanja. Treba je sprogramirati bolj premišljen program!

In tako smo z najstarejšimi sprogramirali robota tako, da je ves čas zavijanja spremljal kot, ki ga je že izvedel – ob tem pa vse bolj upočasnjeval svoje zavijanje. Pri tem smo uporabil dve spremenljivki – ena za ciljni kot, druga za preostanek še potrebnega zavoja. Povedano preprosto – če je robot moral zaviti 90 stopinj, je prvi del zasuka naredil s polno hitrostjo, na koncu pa je vse bolj upočasnjeval svoje gibanje. Tako je npr. zadnjih nekaj kotnih stopinj naredil že bolj počasi, previdno, in tako ni “sunil” preko želenega zavoja. Naredil je točno 90.

 

.

3. Teden Novembra

Vse skupine so se učile ustvarjanja 3D svetov. Uporabljamo odličen program Cospaces, ki je namenjen učenju ustvarjanja 3D sveta, dizajniranja in programiranja. Zastonjska verzija, z osnovnimi funkcijami, je dostopna na: https://cospaces.io/edu/

Zakaj se nam zdi to pomembno znanje?

Poleg tega, da je ustvarjanje 3D okolja kreativno početje, kjer otroci zelo uživajo, gre pri tem za veliko več od tega. 3D okolja so povsod okoli nas. Ne govorimo le o marketingu in prostočasnih spletnih vsebinah – ne – z njimi se srečujejo vsi poklici, ki želijo vizualno predstaviti projekt pred samo izvedbo. Pri tem je potrebno ogromno logike. Spodaj recimo pripenjam screenshot kode, ki je potrebna zgolj za to, da kliknemo na rožo, fant priteče do nje, nakar se roža pojavi na novem mestu.

S starejšimi skupinami smo programirali to nalogo (klikanje rože) in pa nalogo odpiranja vrat. Nekateri so že sprogramirali oboje.

Link do FB posnetka, kako je bilo na tečaju:

https://fb.watch/hR1o6N2A-h/

Link do IG posnetka – obvezen ogled, da vidite to navdušenje. O maj gad 🙂

https://www.instagram.com/reel/Ck_RNh3o6Ci/?utm_source=ig_web_copy_link

 

.

4. Teden Novembra

Nobena druga zadeva ni bolj zanimiva za najmlajše kot avtomobili. Skoraj večina tečajnikov bi rada videla, da bi jih sestavljali vsak teden.

Eni so sestavljali avtomobilčke, ki jih požene, tisti, ki pa so to zgradili oktobra, pa formulo.

Naučili smo se nov mehanski prenos, ki omogoča, da celotni avtomobilček odmakne stran od pogonskih zobnikov in tako avto “izstreli” v prostor. Najhitrejši so nato model nadgradili še po svoje. Podobno je potekalo pri formuli, le da smo tu menjali zobnike in tako spreminjali hitrost vrtenja koles. Naučili smo se da ker se motorčki vrtijo z enako hitrostjo, izbira velikosti zobnikov in velikosti koles neposredno vpliva na hitrost formule.

Tekom leta pa bodo najmlajši spoznali tudi to, da hitrost ne pride zastonj/poceni – izgubimo namreč na navoru, in tako formula ni več tako “močna”. Izgubimo nekaj “konjskih” moči. Čisto vsaka konstrukcijska ali programska rešitev ima + in -.

Srednje in najstarejše skupine so v tem tednu spoznavale vzmetenje.

V uvodu so se tečajniki z učiteljem pogovorili o tem, zakaj je vzmetenje sploh potrebno, kakšne vzmeti poznamo (izpostavili smo listnate ter vzmetne (na fedre)) in kako bi vzmetenje lahko sami sestavili.

Srednje skupine so sestavile bolj preprosto verzijo, starejše pa naprednejšo verzijo, pri kateri ima vsako kolo neodvisno vzmetenje. Po tem so avtomobile poslali po poligonu – v našem primeru torej zapeljali čez kocke.

Zunanji YT video o  vzmetenju: https://www.youtube.com/watch?v=DKql4Is8Pas

 

.

1. Teden Decembra

Najmlajši tečajniki so gradili tehtnico.

Izredno zanimiv projekt jih je naučil, kako lahko nekaj premišljeno postavljenih vzvodov deluje kot tehtnica. Vzor v vsakdanu jim je lahko gugalnica, kjer s spreminjanjem postavitve teže iščemo ravnovesje. Ko so zgradili tehtnice, so stehtali predmete v učilnici in (ponovno) ugotovili, da velikost predmeta še ne določa njegove mase. Pomembna je namreč gostota.

Srednja skupina je projektirala gondolo. Čez učilnico so napeli kabel, po kateri so se ob koncu tečaja zapeljale gondole.

Projekt se je, podobno kot pri najmlajših, vrtel okoli ravnovesja. Kar nekaj poskušanja je bilo potrebnega, da je gondola lepo, vodoravno, obstala na kablu. In seveda, kar nekaj gondol je končalo na tleh. Ampak nič za to, z učitelji vedno znova poskušamo motivirati mlade, da ni važno kolikokrat zgrešiš, važno je da vztrajaš. “Inteligence is a commodity, wisdom comes from failure.”

 

.

Najstarejše skupine so se ta teden ukvarjale s programiranjem. Izdelali smo robote, ki so spredaj imeli touch senzor (stikalo). Program pa je bil sledeč. Če si enkrat pritisnil gumb, je šel robot levo, če si dvakrat, naravnost, in če trikrat, desno. Sprogramirali smo več programov, spodaj screenshot za prej opisano.

 

Pripenjam povezavo do našega videa o temeljih programiranja. Številni najstarejši tečajniki to že kar dobro razumejo, pa vendar ne škodi, če najpomembnejše temelje ponovimo večkrat:

 

https://stiri.si/temelji-programiranja/

2. Teden Decembra

Vse skupine so imele robo borbe.

Vsaka 2 meseca naredimo program sproščen in odprt navdihu tečajnikov.

Običajno se takrat odvijejo robo borbe. Vsak par sestavi svojega robota, ki se nato spopade z ostalimi. Pravila so preprosta – zmaga, kdor drugega zrine ven iz polja, ali tisti ki uspe nasprotniku odbiti kakšen del njegovega robota.

Robo borbe, sploh pri starejših skupinah, imajo vedno drugačno izvedbo. Včasih naredimo sumo bote (torej robote za izrivanje), drugič vleko vrvi, spet tretjič se spopadejo s špageti (kdor drugemu zdrobi špaget, zmaga). Učitelji pri najboljših tečajnikih določijo tudi dodatna pravila. Recimo velikokrat napravimo tako, da je potrebno na robote namestiti barvne senzorje, ki zaznajo če se je robot premaknil izven začrtanega kvadrata.

Glede najmlajših tečajnikov pa sledeče.

Nekaj staršev najmlajših tečajnikov sem poklical v zadnjih mesecih, nekateri ste me poklicali tudi sami. Pogovarjali smo se o tem kaj si želijo tečajniki. Ker je več otrok staršem izrazilo željo, da bi pri najmlajših (7, 8 letniki) večkrat sestavljali po svoje, bomo to upoštevali. Tako bomo najmlajšim do konca leta večkrat dali možnost, da delajo po svoje. Konkretno bo veljalo sledeče. Kdor bo želel, bo ves čas delal po programu, kdor pa ne, pa bo imel enkrat mesečno možnost ustvarjati po navdihu.

3. Teden Decembra

Vse skupine so konstruirale Bay Blade robote. Torej naprave, ki zavrtijo vrtalko. Mehansko zanimiv projekt, ki je tečajnikom zelo všeč, ker lahko z njim testirajo različne stvartive – vrtavke.

Učitelji so zapisali, da določene skupine tega niso sestavile, ker je bil to teden, ko ste starši prišli na ogled. Vsi ti, ki niste sestavili Bay Blade, boste imeli priložnost ta projekt izvesti v prihodnjih mesecih.

Hvala, da ste se prebili do konca. Upam, da ste dobili boljši vpogled v to kaj smo raziskovali in delali proti koncu leta.

Velik dogodek, ko se bomo srečali vsi skupaj – tečajniki, starši, učitelji – bo v začetku meseca junija.

Želimo vam vse dobro in še enkrat srečno 2023! 🙂

.